16 janvier, 2012

Jos De Maegd, overzichtstentoonstelling in Kapelle-op-den-Bos

Je wordt van harte uitgenodigd op de opening van de overzichtstentoonstelling van Jos De Maegd, met muzikale omkadering van Lucy en Jolene Zhu, op vrijdag 27 januari 2012 om 20u in gc de oude pastorie. De inleiding wordt verzorgd door Charlotte Vaes.

In het oeuvre van de kunstenaar Jos De Maegd (1917-1992) zijn twee verschillende periodes en stijlen te herkennen. Vanaf de jaren veertig tot vijftig schildert hij figuratief. Eind jaren vijftig gaat hij de weg op van de abstracte kunst



Wie

Jos De Maegd

Waar

GC De Oude Pastorie, Kerkstraat 24, 1880 Kapelle-op-den-Bos

Wanneer

van 27/01/12 tot 12/02/12
open ma, di, woe van 14:00 tot 16:00 do, zo van 14:00 tot 18:00
Uitzonderlijk open op vrij 27/01/12 van 20:00 tot 23:00

Prijs

Gratis

Contact

mail : info@gcoudepastorie.be

Links

· http://www.toevla.be/FrameSet.aspx?Accommodatie=1968

· http://www.uitinkapelle-op-den-bos.be


Uitgebreide infotekst

Naar aanleiding van het twintigjarig overlijden van de kunstschilder en pedagoog,
Jos De Maegd, wordt de schilder hulde gebracht met een overzichtstentoonstelling.

Jos De Maegd werd geboren in Uden (Nederland) in 1917 en stierf in 1992 op vijfenzeventig jarige leeftijd in Brussel. Hij volgde opleidingen aan de Academie van Antwerpen en Leuven en aan Sint-Lucas in Brussel, waar hij later ook doceerde. De Maegd staat ook bekend als de oprichter van het jeugdatelier Windekind.

In het midden van de jaren 40 breekt de schilder door in België met zijn figuratieve werk, dat sterk beïnvloed wordt door het Vlaams-expressionisme. Na WOII was het expressionisme opnieuw een succesvolle stijl in West-Europa, ook in België.
Men wilde in Europa terug naar de figuratieve traditie die zekerheid gaf in tijden van onzekerheid. Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten die een toevluchtsoord werden voor de avant-gardisten. Onder andere Gust De Smet en Jean Brusselmans waren belangrijke kunstenaars voor het werk van De Maegd. In 1943 kent hij met zijn werk dan ook een zeker succes.
Hij wint de tweede prijs in de Prijs van Rome waardoor hij de kans krijgt naar Rome te reizen om er zijn schilderkunst te verfijnen aan de Academia Belgica.
Nadien (1946) zal hij deze prijs ook winnen waardoor hij in 1951 een jaar kan rondreizen in Congo. Door deze twee prijzen wordt zijn werk ook bij een breder publiek bekend. Hij zal deelnemen aan verschillende tentoonstellingen, waaronder ook aan de groepstentoonstellingen van La Jeune Peinture Belge.
Hoewel Jos De Maegd door verschillende kunstcritici, waaronder Maurits Bilcke en Marcel Duchateau, journalisten van De Standaard, goede recensies krijgt, zal hij zich nooit helemaal thuis voelen in het kunstmilieu.

Dankzij zijn verblijf in Congo, zal het werk van De Maegd levendiger en frisser worden.
Hij begint meer te abstraheren, waardoor je ook merkt dat zijn visie in zijn schilderkunst ruimer wordt.


Op het einde van de jaren 50, begin jaren 60 merken we dat hij het steeds moeilijker krijgt met zijn louter figuratieve werk.

Hij zal zich in die periode steeds meer kunnen uiten via de abstractie, ook al zal hij daardoor een deel van zijn publiek verliezen. De Maegd voelt zich aangesproken door het lyrisch abstracte oeuvre van onder andere Wassily Kandinsky, waarmee hij zijn filosofie en levensvisie beter kan overbrengen naar de toeschouwer. Deze twijfel en spanning in een nieuwe fase voor de kunstenaar komen duidelijk tot uiting in zijn kunst.